Overgang fra dagpleje til børnehave

 

Så er dit barn blevet så stort, at det kan gå i Ølholm børnehave. Det er et stort skridt for de fleste forældre, at gå fra en dagpleje med en kendt voksen og ca. 4 børn I kender navnet på, til en børnehave med ca. 6-8 voksne og ca. 30-40 børn, hvor I kun kender navnene på de få.

For at gøre starten så god som muligt, bliver I tildelt en primærpædagog, som er den voksne I møder til en samtale inden opstarten. Denne pædagog vil være særlig opmærksom på Jeres barn og videregive de oplysninger, der giver mening for barnets velbefindende i dagligdagen, til det øvrige personale på førstkommende personalemøde. Det øvrige personale vil kontakte primærpædagogen omkring de observationer de gør omkring Jeres barn. Denne pædagog vil være Jeres primære kontakt til børnehaven, men da vi er et lille sted og alle kender alle børn, vil det være helt fint, at tale med personalet med GODDAG eller FARVEL skiltet på om hverdagstingene. Det er ikke sikkert primærpædagogen er på arbejde, både når I henter og bringer Jeres barn. De større overvejelser/bekymringer skal I dele med primærpædagogen.

Inden opstart.

Ca. 1 mdr. før opstart får I et velkomstbrev fra børnehaven.

I velkomstbrevet står der, at I skal kontakte børnehaven og lave en aftale med primærpædagogen. På dette møde ønsker vi, at I fortæller så åbent og ærligt om barnet og om barnets rytmer/vaner, så vi kender det lidt inden opstarten. Vi vil også gerne lave en forventningsafstemning med Jer.

Primærpædagogen vil vise Jer rundt i børnehaven.

Fortælle om forældreintra

Fortælle om goddag og farvel

Fortælle om dagsrytmen

Madpakke – kostpolitik

Tøj – fodtøj – garderobeplads

Udlevere en liste med ovenstående praktiske oplysninger, (og flere til) da vi ved fra andre forældre, at det er svært at huske det hele fra første møde.

I opstartsperioden.

Har I mulighed for det, må I gerne besøge børnehaven sammen med Jeres barn flere gange inden opstart. Ring og hør hvornår og hvordan det kan lade sig gøre.

Forbered Jer som voksne/indstil Jer så godt som muligt på, at nu skal barnet gå i børnehave. Arbejd med tankerne følelsesmæssigt – bliv tryg ved situationen. Den vigtigste forudsætning for en god opstart og tid i børnehaven er, at far og mor har det ”godt” med at aflevere barnet – derved signalerer I stor tryghed til barnet.

Ellers er det godt med korte dage i opstarten, men ingen børn er ens. Vi ser børn, der bare tramper ind af døren, børn der bliver kede af det når de afleveres, børn der trækker sig lidt tilbage og ser sig godt om i det store fællesskab, børn der finder noget at lege med og fortsætter længe, børn der bare oplever og suger alt det nye til sig.

Vi opfordrer Jer til at aflevere Jeres barn første gang til primærpædagogen, så forhør Jer om hvornår denne er på arbejde på Jeres opstartsdag. Er det ikke muligt, så ved vi det i forvejen fra Jer og personalet med GODDAG skiltet vil være ekstra opmærksom på netop Jeres barn.

I skal medbringe en madpakke (navn på) med sund og nærende mad til at spise af kl. 8.00 og kl. ca. 11.15. Kommer I tidligere, tilbyder vi morgenmad i form af havregryn, rugbrød og grovboller – I skal ikke selv bringe morgenmad.

Kl. ca. 14.00 tilbyder vi eftermiddagsmad i form af f.eks. frugt, grød, brød, suppe o. lign. Det er ikke tænkt som et fyldestgørende måltid, men som et mellemmåltid så de kan holde sulten på afstand, indtil I henter barnet. Der er også mange børn, der tager det sidste fra madpakken på dette tidspunkt.

I skal pakke en taske med ekstra tøj til Jeres barn. I den skal der være 3 sæt undertøj, 3 ekstra bluser, 3 ekstra bukser, 3 par ekstra strømper, en solhat til sommerperioden, hue, gerne elefanthue til vinteren, termotøj, regntøj, flyverdragt alt efter vejret. Fodtøj/tøj skal forventes at kunne blive meget beskidt, da børnene leger på mudrede bakker og i vandpytter. Tasken skal sættes på barnets rum og I skal holde øje med den, så den kan fyldes op igen. Pga. kvælningsfare må der ikke være snore i børnenes tøj/fodtøj. Det er meget vigtigt, at der er navn i alle de sager der medbringes i børnehaven.

 Vi har vanter til fælles brug, men mange har selv et par med navn i og bruger vores som ekstra.

Bruger dit barn sut/ble/sovedyr skal det med. Bleerne skal i vores toiletrum og de andre ting skal ligge på barnets rum.

Vores åbningstider er: mandag til torsdag 6.15-17.00 fredag 6.15 – 16.00

Efter behov og aftale er der mulighed for at åbne kl. 6.00, dette skal aftales med Anette.

Børnehavens telefon: 79 74 12 18

Desuden er det altid i orden at kontakte lederen, Anette på tlf. 30 36 13 33.

 

 

Liste til nye forældre

 

Forældreintra:

Hold dig orienteret gennem intra, der ligger ugens program, madplan o. lign. Kan du ikke komme på intra, så giv Anette besked med det samme.

Goddag og farvel:

I skal altid sige goddag og farvel til den voksne der har skiltet på. Der kan I også give beskeder, eller høre om der har været noget særligt med Jeres barn den dag. Er dit barn syg så ring til os på tlf. 79 74 12 18 inden kl. 9.00.

Dagsrytmen:

De voksne er delt op så den, der møder 6.15 tager GODDAG skiltet på og sørger for morgenmaden og hjælper med at få sagt farvel til mor og far. Kl. 8.00 slutter morgenmaden og de børn, der er sultne må tage lidt fra madpakken indtil kl. 8.30.

Den næste møder ind kl. 6.30 og gør en aktivitet klar, som børnene kan tilbydes når de har spist.

Den tredje møder ind kl. 8.00 og ser om der er børn, der gerne vil ud, i gymnastiksalen, eller om de skal spille spil, lege med Lego eller noget helt andet. 

Kl. 10.00 møder de sidste ind og vi går til holdtid. Børnene er delt op i forskellige hold 4 gange om året. Det kan være efter alder, drenge / piger, på tværs af alder, eller fælles for alle. I holdtiden er der aktiviteter, der passer til holdet. Det er også på det tidspunkt, der arbejdes med de 6 læreplanstemaer, som alle børn i daginstitutioner skal igennem på de 3 år et børnehaveliv varer.

Madpakken spises i holdet og alle børn (minus sovebørn) går på legepladsen. Der leges mange forskellige lege og personalet er rundt om børnene for at sætte lege i gang, sikre at alle er sammen med nogen, tager sig af de der kommer lidt til skade, hjælper med konfliktløsning, giver viden om naturen fra sig, og griner med, når der opstår noget sjovt.

Madpakken

Madpakken skal være sund og nærende. Vi henviser til kostpolitikken på forældreintra.

 

Fødselsdage:

Vi vil gerne på besøg i tidsrummet 10.00 – 12.00, hvis I ønsker det, ellers må I gerne holde barnets fødselsdag i børnehaven for det hold barnet er på. Den medbragte fødselsdagsmad skal aftales nærmere med primærpædagogen.

 

Tøj:

Der skal altid være skiftetøj i barnet garderoberum, alt efter alder et eller flere sæt. Fra start er det godt med flere sæt og gerne mange bluser, da børnene skal have fundet ud af det med de automatiske vandhaner og selv tage vand fra vandhanen i køkkenet. I skal tømme garderoben hver fredag. I må gerne låne kurven med hjem.

Termotøj er rigtig godt forår og efterår, flyverdragter om vinteren og regntøj til overgangsperioderne.

Fodtøj: Gummistøvler, vinterstøvler, ”løbe stærkt sko”, sandaler - igen efter vejr og vind.

Dit barn skal have lov til at blive beskidt, så send tøj/fodtøj med til dette brug. Maling og mudder går ikke altid af i vask.

Vi (og børnene) hænger det våde overtøj i forgangen, så det kan tørre natten over og forventer, at I hænger det ud på barnets rum om morgenen, så det er let at få børnene i tøjet når de skal ud. Det samme med støvler, handsker, huer o. lign.

Der må ikke være snore i børnenes tøj af sikkerhedsmæssige årsager. Vi har mange steder de kan sidde fast.

I skal sørge for at gulvet omkring Jeres barns garderobe er ryddet, så rengøringen kan komme til.

Vi forventer ikke at flyverdragter osv. vaskes dagligt, men at det er rystet fri for mudder, så børnene vil have det på igen.

Blebørn:

Der er en kurv i toiletrummet med barnets navn på. Der skal I lægge bleer og evt. creme i og holde den fyldt op.

Barnets skuffe:

I den første gang har børnene hver sin skuffe med navn på til ufærdige tegninger o. lign. De får også en ”fri for mobberi” bamse, som bor i skuffen. Den må ikke tages med hjem, men gerne leges med i løbet af dagen.

Legetøjsdag:

Den sidste fredag i måneden må barnet have et stykke legetøj med hjemmefra. Gerne med navn på. Vi erstatter ikke, hvis det går i stykker eller bliver væk. Af hensyn til os alle, må det med de høje lyde gerne blive hjemme  ;-)

Ture:

Vi er sjældent på længere udflugter, men på små ture her i nærområdet. Vi skriver på intra hvad der skal med. Står der drikkedunk, er det vand der skal i den. Det er kun for at slukke tørst. Skriver vi, at I skal pakke en rygsæk, betyder det at vi har små rygsække til alle børn, som I kan pakke i, så de selv kan bære rygsækken. For de 3 årige er det rigeligt at finde sig tilrette i en ”stor” børnehave og på en ”stor” legeplads, det kan være en tur i sig selv, men for de der står på spring for at komme i skole, skal der lidt mere til end at være i børnehaven og de vil komme på ture ud af huset.

Alkohol:

I må ikke lugte af alkohol, når I henter Jeres barn, og må finde en anden måde at få barnet hjem på, da vi ikke kan sende barnet med den, der lugter af alkohol. En anden grund er, at lugten kan påvirke nogle børn meget negativt og kan lugtes med det samme i børnehaven. Lugter I, eller de der skal hente Jeres barn af alkohol, må vi tage en samtale om det.

Afhentning:

I skal fortælle personalet med GODDAG skiltet på, hvis det er andre end Jer forældre der henter barnet. I kan lave en liste over de der altid må hente, så I ikke behøver huske det hver gang. Dog nyder børnene at fortælle, når det er en anden der skal hente, så lad dem endelig…

Solcreme:

 I skal give Jeres barn solcreme på om morgenen, vi giver det solcreme på til middag og evt. senere.

I frostvejr:

I skal smøre Jeres barn om morgenen (god ide at smøre dem ind i fed creme i ansigtet ved sengetid, så cremen har tid til at trække ind i huden.) Vi smører efter behov inden vi går ud.

Telefon:

I skal opdatere jeres kontakt oplysninger på forældreintra, når I får nyt telefonnr. Dette gælder både arbejde og privat. Det er rigtig vigtigt, da det er her vi finder jeres oplysninger hvis der er brug for at kontakte jer vedr. jeres barn.

Arrangementer:

Vi forventer, at I deltager i de arrangementer som vi og forældrerådet laver for at ryste forældregruppen sammen. Børn nyder, at deres forældre deltager og snakker med hinanden. Det er lettere at lave legeaftaler og snakke sammen, når man har mødt hinanden til forældrekaffe eller et andet arrangement.

Forældrekaffe: ca. 4 gange om året har vi forældrekaffe. Når I henter Jeres barn er der mulighed for at sætte sig og tage en kop kaffe, se hvordan børnene leger, snakke med andre forældre og være en del af det fællesskab Jeres børn er i hver dag. Der er kaffe på kanden fra kl. 14.30 – 16.30. Om du er der et kvarter eller en time betyder ikke så meget, men det betyder noget for dit barn at du tager dig tid til at sidde der lidt.

Samarbejdspartnere

Vi arbejder sammen med andre faggrupper i kommunen: sagsbehandlere, PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) sundhedsplejen, fysioterapeuter, tale/hørekonsulenter, andre daginstitutioner og naturligvis Ølholm skole.

I har mulighed for at møde vores tale/høre konsulent og vores psykolog flere gange om året, da de kommer i huset jævnligt. De har begge hængt en seddel på opslagstavlen ved garderoben med de datoer de er i huset på. I har også mulighed for at komme uanmeldt til tværfaglig rådgivning den første mandag i måneden. Der kan drøftes alt fra ”hvordan får jeg mit barn i sin egen seng” til større bekymringer omkring ”er det her normalt”.  Det er anonymt og personalet kan gå med, hvis I ønsker det.

Vi lægger op til et tæt og åbent samarbejde omkring Jeres barn og ønsker, at I vil komme til os med de ting I undrer Jer over, eller er i tvivl om.